performance kunst

ET UTVALG AV TIDLIGERE OG NYERE  PRODUKSJONER.

BECOMING CLOUD// Fremført på Hvítahús Island og PAB performance festival Bergen (Kunst Akademiet) Sentralt for prosjektet er fenomenet endring. Når det anes, når det antas når det inntreffer og når prosessen avrundes. Etymologisk er «becoming» et ord  som kan beskrive  det å ta form, vokse bli til noe og en del av noe. Forsterke en kvalitet som faller fra, forsvinner. Publikum tilbys en fysisk øvelse og tilstanden flux blir utforsket ved hjelp av en mini skulptur som endrer seg i kontakt med ens handling. Som grunnlag for undersøkelsen anvendes Joseph Zinkers erfaringskurve; En teori i syv stadier, en syklus som beskriver hvordan et fenomen begynner i uklarhet et void, så anes, for så å oppstå bevisst, velges, tar form, trekker seg tilbake og starter på ny.

AS IF DAYS WERE MEASURED IN HOUERS // Arbeidet hadde premiere på Gallery NOosphere New York og ble senere vist på Rogaland Kunstmusem. Objekter endrer sin mening gjennom tid, kultur og kontekst og her ber jeg publikum å forholde seg til valgte objekt- Et utvalg av min fars slips, fra året jeg ble født 1973 til nåtid. Antall slips er 24 og representerer 24 timer om dagen. Jeg inviterer publikum til å velge et slips og så velge en fremmed i rommet. Videre å knytte slipset og formidle en ide, ønske eller erfaring sammen «Som om vi er under vann (10 minutter) som om du kjenner lukten av huset jeg bor i (10 sekunder) som om vi er de eneste som kan fly (3 minutter).» Jeg oppfordrer til å eksperimentere med ulike intensjoner, tidsrammer og relasjonelle komposisjoner. Å utforske et slips som et symbol for relasjonell transformasjon.

BODY IS CAMERA //KINO KINO Sandnes. Et performativt foredrag som introduserer performancekunstens bakgrunn og historie. Et kroppslig erfarings forhold blir tilbudt ved en interaktiv øvelse der publikum benytter munnhulen som lukker for lys sensitiv film. De tar bilder av kun et nøye valgt perspektiv. filmen fremkalles manuellt i mørkerom i etterkant og fotografiene blir utstilt ved kinokino.no. Øvelsen er inspirert av og presenterer et av Lindsay Seers arbeider.

TIE ME UP AND TIE ME DOWN //Buenos Aires, Malba . Jeg tilbyr meg å knytte skolisser på 1000 forbipasserende. Mens jeg knytter lissene leser jeg en tekst som illuderer misforhold mellom handling og intensjon. Handlingen utforsker også forholdet mellom den som utførerer en handling og den som mottar et tilbud der tillit eller misbruk tangerer. Jeg utfører handlingen i slow motion å forsøker  gjennomføre hver knute tilpasset til personen jeg møter. 1000 varianter av den samme handlingen gjør at fokuset på detaljene endres og forsterkes.

EAT IN // Private hjem, Stavanger. Et prosjekt der 2 personer med estetisk faglig bakgrunn  lager middag til 2 gjester i private hjem. Prosjekt deltakerne tolker begrepet estetikk gjennom hvordan de presenterer menyen og sitt konsept for gjestene. Fokus kan ligge på bord dekning, sittestilling,  ritualer, mat og iscenesatte samtaler. Estetikk kan defineres som menneskets bruk og opplevelse av omgivelser, som et samlebegrep på felles stilidealer som er dominerende innenfor en periode eller et samfunn. Sanseopplevelser som avgjørende for hvordan man tar valg.  Referanser:  The man without content av Giorgio Agamben. Distinksjonen av Pierre Bourdieu. Francis Bacon: The logic of sensation.

ART SWAP // Bergen Kunsthall og Universitetet i Warsawa. Kunstnere: Kurt Johannessen Rita Marhaug Robert Alda, Janusz Baldyga, Ryszard Lugowski, Anita Pasikowska, Fale Baltyku, Ula Niemirska, Rafael Dominik. Her viser jeg “Second Skin” interactive, durational piece lasting 60 minutes. Wearing a fur I ask passers-by to think of the word protection. I then ask them to cut into the fur with an electric razor. I lie on the ground with my head facing down. This action is exploring the connection and relation between the terms protection and exposure. The action refers to how objects and cultural customs change in time. How the skin of an animal has historically changed its codex from being a human rescue, practical and life saving to becoming mass-produced/used for primarily esthetical reasons. How does history change the objects and notions we use to protect or expose ourselves with? This piece is also shown at gallery Sparwasser in Berlin.

PARAT TAXI // Rogaland kunstsenter.  Tema er byrommets arkitektur og sosiale politikk. En blå Volvo Amazon frakter publikum kostnadsfritt fra bykjernen i Stavanger til østlige strøk.  I løpet av bilturen ber jeg passasjerene beskrive utrykket -rom- Hva inneholder utrykket og hva et idieelt rom ? Diskusjonene ble nedskrevet å senere utgitt som et tekst hefte av arkitektfirma Helen&Hard.  Andre kunstnere som stilte ut i denne sammenhengen var Lars Traegde, Per Plataou, Boysnoise, Geir Egil Bergjord, Kevin Faust, Åshild Bøthun, Jørgen Svensson, Helene Sommer, Per Gunnar Tverrbakk. Localmotives fasiliterte prosjektet.

THE WALL BETWEEN ME AND YOU // Privat hjem Stavanger. Dette året renoverer jeg et gammelt hus i Østre bydel av Stavanger. Jeg innstallerer et kikkehull i front døren og henger opp en plakat der forbipasserende blir invitert til å skrive en observasjon fra det de ser og deretter legge det i postkassen. Grensene mellom det private og offentlige utforskes ved å stille et privat foretak til offentlig skue gjennom et halvt år samler jeg tanker og tekster om temaet. Prosesser er også et tema som blir syneliggjort ved denne aksjonen. Prosjektet ble avsluttet i det renoveringen avsluttet og døren ble erstattet.

BARBARISKE DIALOGER // Parkteateret, Oslo. Performativt foredrag. Jeg erstatter og fremfører standard jazz tekster med materiale skrevet hovedsakelig av kvinner/feminister/ samtidspoeter og kritikere. Kathy Acker, Caroline Bergvall, Luce Iriguay, Julia Kristeva,Toril Moi med flere. materialet blir senere publisert å utgitt på CD.

WATER ME WATER YOU // Titanik Galleri. Residens Turku Finland. Over en måned går jeg hver dag langs elven Aurajoki. Elven er 70 km og er kranvann til befolkningen. Mennesket er i likhet med elven en beholder av vann. Vannet i Turku vil i løpet av mitt opphold fylle min egen kropp med vann. Jeg regner ut forholdet volum  til form/kube. Av materiale jeg finner langs elven lager jeg formen/kuben av pinner og gjennomsiktig nylon stømpebukser. Jeg plasserer den represent-asjonelle kuben på elvebredden og venter til tidevannet stiger. I det tidevannet henter den opp og fører den med seg ut i havet leser jeg en tekst/ refleksjoner over tema.

JEG REISER ALENE //New York -Oslo. En serie aksjoner i offentlig rom over 1 måned. På 1980 tallet øker statestikken over barn som reiser alene som en direkte sammenheng med skilsmissestatistikken som også øker. Serien utforsker en rekke situasjoner som dreier seg om endring basert på et sitat fra et skilsmissebarn: «Hvordan tar man hjemmet sitt med seg hjem?» . Jeg ifører meg en gjennomsiktig regnfrakk og en mappe med påskriften -Jeg reiser alene- Identisk med mappen barn som reiser alene på fly får som identifikasjon. I 3 dager med temperatur minus 20 står jeg oppreist og holder en iskrem til den smelter/ikke smelter. I Løpet av 3 dager henter jeg vann med munnen fra en fontene og går 10 km til neste fontene og slipper ut vannet. Takker Lisbet Bodd, Kate Pendry og Preben Faye Scjhøll for innspill.

XXX // Grønland Fengsel, OsloDurational performance og tekst referat. Temaet som blir utforsket er isolasjon. Jeg utfører en serie stillstander og gjennomfører: 3 uker uten å snakke, 3 uker med lukkede øyne, 3 uker i fysisk stillstand. Erfaringene blir notert og blir utgangspunkt for en performance a 3 timer: Jeg sitter i en tom celle i fengselet på Grønland, fremfor meg på gulvet ligger et speil, et brød, og en nøkkel. Jeg leser teksten fra 9 uker med stillstand og forsøker og svelge et brutt stykke av alle objektene. Prosjektet var en del av en større utstilling med i alt 5 kunstnere i 5 celler og ble kuratert av Ellen Johannsen og Hege Gabrielsen.

BED-IN // Tou Scene, Stavanger. Diskusjon/Søvn/Refleksjon. En gruppe mennesker gjentar elementer fra en aksjon utført i 1969 av Yoko Ono og John Lennon.  4 performance kunstnere samles å inviterer mennesker vi ikke kjenner til å oppholde seg i et felles rom over 18 timer for å diskutere og kanskje sove. Motivasjonen er at oppholdet og søvnen kan gi diskusjoner en intimitet og tidsperpsektiv som kanskje kan påvirke hvordan man reflekterer og forholder seg til diskusjon. Eventet ble også delt og air streamed der vi inviterte et globalt miljø til lage sin egen Bed-In der de er.  Instruksjonen var følgende: Arranger et felles tilholds sted, dekk til med madrasser, inviter mennesker som ønsker å tilegne 18 timer til å rette fokus mot temaet: Konstruktiv personlig handling og reell politisk påvirkningskraft? Ifør deg pysjamas med påskriften ”bed-in”, bruk tiden til å diskutere, sov på det og reflekter over det ved en felles frokost.

GILBERTANDGRAPE // Performance Duo bestående av meg og Helen Pritchard. Vi har felles bakgrunn fra Dartington College of Arts (UK) å produserte arbeid over 10 år.  Det første arbeidet var: ESTHER AND CARMEN // The National Review of Live Art, Glasgow. I løpet av 3 timer leser GilbertandGrape opp en liste med 53 ritualer og utfører hvert enkelt med 3 minutts varighet. Vi navngir konsekvent to Hollywood ikon som vi ser som abassadører for eskapisme; Esther Williams og Carmen Miranda. Vinyl gjengir hawaii musikk konsekvent å monotont over tidsrammen. Ved og omgi oss med denne retorikken skaper vi en kunstig forutsetning for å gjennoppleve fragmenter fra 1940 tallets glamour og eskapisme. Oppgaven er som følger: Siden vi ikke har svømt med tre kilo fasanfjær I en 7 meter høy fontene hvordan gjenskaper vi denne stemningen med hjelp av tilgjengelige/tilfeldige objekter og 3 timers utholdenhet? Hvordan oversetter vi eskapisme I samtiden? Arbeidet ble også vist ved Kunsthalle Vienna påfølgende år.

LONE RANGING ROMANCE // UKS, Atelier Nord Olso, Kunstbanken Hamar, 21m2 samt steder langs Norske kysten. GilbertandGrape ikler seg detektiv frakker og omgjør en Volvo Amazon til et mobilt galleri. Vi gir oss selv 3 år og et rituale: – Og føre et utstoppet elghode tilbake til en egnet solnedgang – Vi ønsker med dette å finne ut litt mer om hvordan klisjeer dannes og hvilke klisjeer vi er I ferd med å skape. Dette er er en co-produksjon hvor vi setter rammer som påvirkes direkte av publikum. Mellom lange strekk stopper vi opp å setter opp en 2x2m malt solnedgang, vi byr publikum/ de vi møter inn I bilen sammen med elgen I baksetet. Her får de lest opp en liste av sanger på kasett som tidligere publikum har gitt oss på reisen, de velger en sang, lytter vi til valget vi samtaler og de gir oss direksjoner og sender oss dit de vil vi skal se den neste og solnedgangen.

KIOSK CORRESPONDANCE //Rogaland Kunstsenter (RKS) Life/Art Festival Vlepo Gallery New York, USA. Ignition Digital and Live art Platform, Penzance, UK og EEC04, London UK. Interaktiv og nettbasert performance 2 timer. GilbertandGrape oppholder seg i en telefon kiosk og herfra ringer vi galleriene der vårt publikum befinner seg, vi kommuniserer ved hjelp av digitalt nettverk, ringer og sender live-bilder. Vi sender informasjonen samtidig til to gallerier I to kontinent, vi utgir oss for og være uoppnåelig langt vekke for begge publikums gruppene men ved et av visningstedene er GilbertandGrape like I nærheten. Lokkest publikum ut for og finne ut hvor vi faktisk er, eller lever de videre med sin egen fiskjon om hvor vi oppholder oss geografisk? I dette arbeidet planter vi tanker angående det virkelieg/uvirkelige, fantasi/dokumentar.

MISSING YOU MOSTLY // Aspace South Hampton (UK) Weser Wallgraben, Bremen (DE)  Tou Scene Stavanger (N). Video: Gilbert og Grape springer inn I natten med tomme handlevogner, I tomme parkeringshus på samme tidspunkt men I to kontinent. Installasjon/Performance: I kunstgalleriet står en trø maskin, kun en av utøverne er tilstede å ber publikum om å prøve rollen for den fraværende part. Temaet er virtuelt samvær/ fysisk fravær og tar utgangspunkt I en selv opplevd tilstand der en stor del av duoens kommunikasjon foregår med fysisk distanse og med digitale hjelpemiddel. Vi registrerer at denne tilstanden preger samtiden og fører til at flere mennesker har sine nærmeste relasjoner til mennesker som oppholder seg geografisk eller fysisk fraværende. Elektronisk kommunikasjons middel kan føre til samvær men på hvilke premisser? Påvirker denne tilstanden hvordan vi savner? Anmeldelse på kunstkritikk.no Tittel waves and radiation av Sigrun Hodne.

CLOSING DOWN // Radio, London.  GilbertandGrape annonserer avslutningen på et sammenhengende samarbeid over britisk radio program Radio/Art. Lytterne blir invitert til å tegne objektene som duoen har omgitt seg med i de siste 10 årene.  Tegningene blir gjort på rutede ark for å skape et felles størrelses forhold, etter instruksjoner og samtidig med GilbertandGrape.  Lytterne kan stille spørsmål og duoen byr på usensurerte historier angående samarbeidet. Objektene som duoen har signifisert seg med blir donert bort og loddet ut under sendingen og det utstoppede elghode får sin evige solnedgang.

Ø PROSJEKT // Anne-Marte Eidseth Rygh (N) og Maija Hirvanen (FI) Samarbeidet har røtter fra et felles opphold i Turku i Finland og resulterte i 3 performance prosjekt. Et elektronisk musikk stykke og en skrevet tekst/billed bok. Ø-Collaboartion utviklet arbeid i Turku under 3 måneder. Vi utforsket det språkelige og fysiske båndet og kontrastene mellom nærhet og oppdeling. Ved en samling slides fra to anonyme personers liv satt vi et og et bilde fra hver bunke sammen i en og samme ramme. Bilder fra to seperate liv ble ført sammen i celluloid og dannet utgangspunkt for tekst og konsept: Performance «One Two» billedmateriale blir projisert ved åpninger i rommet, dører, vinduer etc. Teksten blir lest live av begge utøverne. Fremført ved Titanik galleri, Turku Finland. Senere samme år ble vi invitert videre til:

THE ETERNAL QUEST FOR HOME // Poznan, Poland. Polske grenser har forandret seg drastisk og kontinuerlig siden 10 århundre ved stadig å bli invadert og frigjort. Vi tar utgangspunkt i denne problematikken når vi møtest til workshop. Vi konstruerte to korsett med ekstra lange og elastiske bånd og ved å binde oss fysisk sammen ved disse båndene utforsket vi restriksjoner i bevegelser og aksjoner. Vi utførte en workshop: 1 uke sammenbundet. 1 uke seperasjon 1 uke sammenbundet. Ved en performance ifører vi oss korsettene står rygg mot rygg og binder oss sammen ved hjelp av båndene. I denne tilstanden av og være knytt sammen løfter en av oss den andre på ryggen og begynner og gå. Vi bytter roller og bærer hverandre så lenge kroppene våre makter (2 timer) ved det punktet der vi ikke er istand til å løfte lenger begynner vi å slite i båndene og fortsetter å slite i motsatt retning av hverandre til en av partene har nådd en grense/vegg. Ved denne handlingen ønsker vi å stille følgende spørsmål: Når ideen om tilhørighet og felleskap blir utfordert, hvordan definerer man forholdet til identitet og begrepet tilhørighet? 47 Kunstnere deltok i programmet. Kurator Kenny McBride.

COED HILLS-RURAL ART SPACE//  Wales UK. 30 Internasjonale samtidskunstnere ble invitert til å tilbringe 2 månder ved Coed Hills-i Wales. Her lærte vi å bygge Yurts som opprinnelig var Ladakh nomadenes telt og hjem. 8 mindre og en stor felles Yurt ble bygget i perioden. Først brukt som husrom og senere som galleri. Ø-collaboartions viste et arbeid som var basert på erfaringen om å bygge tak over hodet. Vi tok også interesse av vår norsk/finske kulturelle bakgrunn og vårt forhold til samtidens urbefolkning. Dette resulterte i en performance CRAWLING TIDES //- durational performance. Iført konstruerte korsetter som binder oss sammen, setter vi oss ned på bakken og begynner å krype, målet er å dekke en distanse på 25 mål som etter walisisk regelverk definerer størrlesen på Coed Hills området. Ved å gjenskape dette målet ved en fysisk handling, håper vi å skape refleksjon på hvordan grenser definerest og skapest. Ved vår sporløse grense setting er det kun vår temporære handling som måler området.  Konteksten er festival der alle kunstnerenes arbeider Land Art, installasjon, billedkunst og performance vises og i etterkant turnerte videre i 8 yurts i Sør England. Kuratorene for prosjektet: Odilia Jarman og Rawleigh Clay. Prosjektet var basert på boken ANCIENT FUTURES en beretning om nomadisk liv og kultur. Sitat fra boken » Ladakh is now facing rapid modernisation and «development» degrading both the environment and the culture. Ancient Futures» examines the root causes of environmental and social problems and shows that the traditional cultures of Ladakh and Tibet have much to offer the contempoary world» Tekst og lydmateriale fra dette samarbeidet har blitt videreutviklet og funnet veien til 2 nye produksjoner. En tekst bok og en Performance. CROSS THE BRIDGE.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s